Az autó lopásvédelem olyan téma, ami minden autóst érint, függetlenül attól, hogy Ladával közlekedik, vagy egy Mercedes S Class-al gyűri maga alatt az aszfaltot. Az első hiba, amit el lehet követni, az az autó lopásgátló rendszerek figyelmen kívül hagyása. Ilyenkor ismételgetni kezdi magában a tulajdonos a már jól ismert mantra szövegét: „Velem ilyen nem fordulhat elő”. Majd egy szép napon kellemetlen meglepetéssel kell szembesülnie, amikor hűlt helyét találja a gépkocsinak.
Elsősorban érdemes tisztázni, hogy miként működnek a tolvajok. Sokan úgy gondolják, hogy valaki éppen arra jár és amikor meglátja a tuti fogást, akkor feltöri, bepattan és elhajt. A piti tolvajok esetében volt már erre példa, de rendszerint nem jut messze a zsákmánnyal, mert hamar lekapcsolják. Az autó lopásvédelem főként a szervezetten működő tolvajbandák miatt fontos.
Manapság már nem elég csak a mechanikus részhez értetni a feltörés során. Gyakran a lopás kitervelője komoly IT tapasztalattal rendelkezik. Ez a szaktudás olyan előnyhöz juttatja a tagokat, hogy sok esetben a fáradozásaikat sajnos siker koronázza. Ha egy banda egy adott márkára áll rá, akkor egyre hatékonyabbá válnak, hiszen a gyakorlat teszi a mestert. Még egy bonyolultabb autó lopásvédelemmel ellátott kocsit is könnyűszerrel képesek rövid idő leforgása alatt feltörni és eltulajdonítani. Tehát ne gondoljuk azt, hogy velünk ilyen nem fordulhat elő azért, mert a mi autónk átlagos vagy olcsó. Mindig lesz valaki, akinek jobban tetszik a tulajdonunk, mert hasznot lát a meglovasításában.
Ugyan védeni nem véd, de az elfogásban hatalmas segítséget jelentenek az üvegeket megjelölő maratási technológiák és a különféle UV-jelölések. Ezeket nem könnyű eltávolítani vagy észrevenni, ezért mondhatni olyan szerepet töltenek be az autók esetében, mint az ujjlenyomat. Segít az azonosításban, ezáltal a tulajdonos biztos lehet benne, hogy a megtalált jármű valóban az övé.
Ez sem mindig lehetséges, hiszen főként a fővárosban jelent állandó gondot a parkolás. A bekamerázott területeken, a statisztikai adatok alapján jelentősen alacsonyabb a lopások száma. Az autó biztonság tekintetében tehát jó megoldás lehet bekamerázott területen hagyni a járművet. Az autó lopásvédelem ezen módja csak javítja az esélyeinket, viszont ez sem garantál semmit. A pláza parkolójában vannak biztonsági kamerák, de ha ezeket egyetlen biztonsági őr figyeli, akkor az keveset ér. A gyorskezű tolvajoknak pár perc is elég, hogy bepattanjanak a volán mögé és elhajtsanak. Szemfülesnek kell lennie annak az őrnek, aki a takarásban lévő jármű feltörését kiszúrja a kamerán keresztül.
Több szempontból is hatékonynak bizonyulhat az autó lopásvédelem szempontjából. A váltózár kívülről is látható, ami elrettentheti a tolvajt, hiszen az első gondolata az lesz, ha sikerül is feltörni a kocsit, még mindig ott van a váltózár, amivel szintén el kell bíbelődnie egy ideig. Megéri a kockázatot? Miért érné meg, ha pár sarokkal odébb találhat egy másik hasonló autót, amelyikben nincs váltózár. Ezáltal nemcsak a lopás, hanem a rongálás is elkerülhető. Egy előre eltervezett akciót viszont még a váltózár sem állíthat meg. A pedálzár sem feltörhetetlen, de a szakértők szerint alaposan lelassítja a tolvajok munkáját. A kormányzárral sajnos pillanatok alatt képesek megbirkózni. Ha nem így lenne, akkor nem is törnék fel az autót, mivel az is kívülről jól látható helyen van.
Az autó lopásvédelem csökken a „keyless go“ rendszer miatt. Alapjába véve ez egy remek technológia, hiszen az indításhoz nem szükséges kulcsot használni. Már távolról nyitható az autó és indítható a motor. Jól hangzik, igaz? Az autó biztonságot illetően van egy komoly hátulütője a dolognak. Mégpedig az, hogy a módszer kijátszható. Valószínűleg nem fog sikerülni akárkinek, viszont aki kellő tudással rendelkezik az ilyen rendszerek terén, az megbirkózik a kétlépcsős kódlopással. Lemásolják a kulcs rádiójeleit és ezt átmásolják másik eszközre. Tulajdonképpen kulcsmásolás történik, csak éppen digitális formában. Az autó ezután eredetinek érzékeli a hamis kulcs által kibocsátott jeleket.
A riasztó hangos és arra szolgál, hogy elriassza a tolvajokat, illetve felhívja a figyelmet a járművekre. Még jobbnak bizonyul a néma riasztás, amennyiben az enyveskezű barátunk nem tudja, hogy ilyennel van felszerelve. A GPS nyomkövetés remek technológia és egy ilyen rendszer beépítése nem kerül sokba. Viszont a GPS jel egyszerű és olcsón beszerezhető eszközzel könnyen zavarható. A modernebb megoldások érzékelik a GSM blokkolási kísérletet és értesítést küldenek a gyanús eseményekről.
Összeségében elmondható, hogy az autó lopásvédelemhez egy komplex rendszert kell kialakítanunk. Igyekezzünk a lehető legbiztonságosabb helyen tartani az autót és alkalmazzunk minél több védelmi megoldást!