A start stop rendszer a legtöbb gépkocsiban megtalálható, mégis, sokaknak talán ismeretlen a kifejezés. A technológia lényege, hogy leállítja az autó motorját a jármű teljes megállása után, ezzel is csökkentve az üresjárat idejét. Célja az üzemanyag-felhasználás és az ezzel együtt járó káros környezeti hatások csökkentése. Sokakban ugyanakkor aggodalmat kelthet, hogy a túl sok ki- be kapcsolás hosszú távon nem teszi-e tönkre a gépjármű motorját. Nézzük is meg, hogy miként működik a start stop rendszer és megalapozottak-e a használatával kapcsolatos kétségek!
A start stop rendszer tehát akár már pár másodperc állást követően is leállítja a gépkocsi motorját. Amikor szükséges, akkor pedig automatikusan újra is indítja. Ezért egyszerre egy környezet- és pénztárcabarát megoldást igyekszik nyújtani. Hiszen ebben az esetben nem csak a benzin nem fogy feleslegesen, környezetünket sem terheljük kipufogógázzal.
Milyen helyzetekben jelent megoldást? Például, amikor egy piros lámpához érve megállunk és üresbe tesszük a váltót. Ugyanígy, a dugóban araszolva és időről-időre megállva felesleges lenne a motornak üzemelnie, hiszen fogyna a benzin és szennyeződne a környezet. A gyakorlatban úgy néz ki, hogy amikor megállunk a gépkocsival, a kuplungot lenyomva üresbe váltunk, majd felengedjük a kuplungpedált. A start stop rendszer ezt az utóbbi mozzanatot érzékeli, a kuplung felengedését követően aktivizálódik és állítja le a motort.
Később pedig ugyanúgy, automatikusan bekapcsolja azt. Ez akkor történik, amikor ismét kinyomjuk a kuplungot sebességbe tesszük váltót (automata váltós típusok esetében felengedjük a féket). A motor leállása alapvetően nem érinti más rendszerek működését, mint például a világítás, a klíma vagy a rádió. Ugyanakkor előfordulhat, hogy csökken a klímavezérlő rendszer ventilátor-fordulatszáma vagy a kifejezetten hangosan szóló autórádió hangereje.
A rendszer automatikusan aktiválódik a motor beindításával, ezt a műszerfalon egy piktogram jelzi. A legtöbb új autóban nemcsak a start stop rendszer található meg, hanem az egy gomb segítségével (vagy a menüből) ki is kapcsolható. Ezt a műszerfalon általában egy áthúzott A betű jelzi. A tervek szerint azonban elképzelhető, hogy ez a funkció a jövőben nem lesz elérhető, nem lesz lehetséges a start stop rendszer kikapcsolása.
A kérdés megválaszolása előtt először nézzük meg, hogy a sok leállítás és újraindítás hosszútávon árt-e a motornak, mint ahogy attól sokan tartanak. A válasz rövid és egyszerű: az ilyen technológiával gyártott gépkocsikat tervező mérnökök természetesen gondoltak erre lehetséges problémára. A gyakoribb ki és bekapcsolás nagyobb igénybevételnek teszi ki a motort, különösen annak súrlódó felületeit, mint például a csapágyakat. A megoldás magától értetődő: erősebb és ellenállóbb csapágyak, valamint jobban funkcionáló motorolajok használata mellett ezek a hatások lényegében kiküszöbölhetők, így nem kell attól tartanunk, hogy a környezettudatosságnak motorunk élettartama látja majd kárát.
Ez a megnövekedett igénybevétel és a gyakori indítások nem csak a motor szerkezeti részeit veszik igénybe, hanem az akkumulátort is, ezért az ilyen technológiával rendelkező gépjárművek különleges, ezeknek a hatásoknak ellenálló, úgynevezett start-stop akkumulátorral rendelkeznek. Így mindenképpen egy ilyen speciális akkumulátortechnológiával készített darabra lesz szükségünk, ellenkező esetben a műszerfal jó eséllyel hibakódot fog megjeleníteni.
Természetesen ez a rendszer is meghibásodhat, azonban attól, hogy nem működik, nem feltétlen kell erre gondolni. Ha indulást követően még nem kellően melegedett a motor, a rendszer sem aktiválódik, valamint alacsony akkufeszültséget mellett sem. Ha pedig csak rövidebb útra vennénk igénybe az autót, különösen téli hidegben, akkor érdemes lehet magunktól is kikapcsolni a start stop rendszert.