A gyújtáskapcsoló hiba jelei: mikor érdemes szakembert hívnunk?

A gyújtáskapcsoló hiba jelei: mikor érdemes szakembert hívnunk?

A gyújtáskapcsoló hiba jelei: mikor érdemes szakembert hívnunk?

 

A gyújtáskapcsoló hiba jelei bár elsőre bosszantóak lehetnek, hiszen nagy valószínűséggel már az autónk elindítása sem fog sikerülni. Viszont attól függően, hogy milyen komoly a baj, akár pár perc vagy egy elemcsere után is elhárítható a probléma. Amennyiben viszont a gyors praktikák nem működnek, érdemes szakember segítségét kérni, aki a szükséges felszerelések és szakértelem birtokában akár meglepően gyorsan is elháríthatja problémánkat.

Melyek a gyújtáskapcsoló hiba jelei?

A gyújtáskapcsoló az a szerkezet, ahova a slusszkulcsot be kell dugni a gépkocsi elindításához. Ez oldja fel a kormányzárat, bizonyos típusú autók esetén pedig engedélyezi az automata váltó használatát. Emellett kapcsolatban van az immobiliserrel is, amely csak a megfelelő jel esetén engedélyezi a gépkocsi indítását.

Emellett a másik fontos funkciója, hogy ez a szerkezet ad gyújtást és ez engedi az önindítózást is. A gyújtáskapcsoló hiba jelei közé tartozik, amikor szorul benne a slusszkulcs. Ennek akár olyan banális oka is lehet, mint valamilyen piszok vagy szennyeződés került a magába a gyújtáskapcsolóba. Ekkor lehet, hogy a szerkezet megtisztításával is elhárítható a probléma.

gyújtáskapcsoló betét hiba

Ha nem fordul el a kulcs a gyújtáskapcsolóban, akkor szintén lehet, hogy csak egy kis szennyeződésre vezethető vissza a probléma. Ekkor lehetséges egy dróttal óvatosan kipiszkálni a benne maradt piszkokat, illetve a jól bevált WD40 is használható tisztítás céljából. Eközben érdemes a kormányt jobbra balra forgatni, miközben a kulcsot is lassan mozgatjuk. Szerencsés esetben ezzel ki is tudjuk oldani a kormányzárat. Ha azonban ezek a módszerek nem működnek, akkor érdemes megbízható szakember után néznünk.

Mikor merül fel a gyújtáskapcsoló betét hiba lehetősége?

Olyan eset is előfordulhat, hogy a gyújtáskapcsoló ugyan elfordul, de nem adja rá a gyújtást vagy nem veszi le azt. Elképzelhető, hogy nem világít semmi a műszerfalon, ami arra utal, hogy nem kap elég energiát az akkumulátorból. Ha sem a fényszórók, sem az ablaktörlők nem működnek, akkor az is előfordulhat, hogy egyszerűen csak az akkumulátor merült le.

Ilyen helyzetekben azonban gyakran merül fel a gyújtáskapcsoló betét hiba lehetősége is, amikor pedig már nem tudunk mást tenni, mint szakember segítségét kérjük. Ekkor ugyanis a javításra már aligha van lehetőség, nagy valószínűséggel nincs más megoldás, mint cserélni az egész szerkezetet. Ugyanakkor további problémákkal is szembesülhetünk, például a motor lassan forog ugyan, de mégsem indul el vagy a motor normálisan felpörög, azonban fokozatosan lelassul. Ezekben az esetekben már mindenképpen szakszerű segítségre lesz szükségünk.

Sok esetben a hozzáértő kezek által ilyenkor is elindítható a gépkocsi, azonban célszerű azonnal egy szakszervíz felé venni az irányt. A gyújtáskapcsoló hiba jelei alapján már egyértelműek lesznek a szükséges teendők és ha a megfelelő alkatrészek is rendelkezésre állnak, jó esetben 1 – 2 óra alatt megoldható a probléma.

Milyen hibákat produkálhat a gyújtáskapcsoló zárbetét?

Noha nem nevezhető épp túlságosan komplikált szerkezetnek, kétségtelen, hogy a gyújtáskapcsoló az autó egyik legfontosabb alkatrésze, hiszen működése – vagy épp hibái – alapvetően befolyásolják a jármű használhatóságát.
Ráadásul a gyújtáskapcsoló javítása, cseréje szakértelmet kíván, így aztán kulcsfontosságú, hogy probléma esetén precíz leírást tudjunk adni, akár telefonon is. Így a szerelő már a kellő információk birtokában érkezik meg és jó eséllyel mindent hoz magával, ami a helyreállításhoz elengedhetetlen.
Egyes autótípusok esetén ugyanis speciális szerszámok szükségesek lehetnek.
Elsőként próbáljuk meg elindítani az autót figyeljük meg, hogy ha a kulcsot elfordítjuk, tapasztalunk-e akadást. Soha ne feszegessük a kulcsot a gyújtáskapcsolóban, mert akár bele is törhetjük, a pótlás pedig nagyon drága mulatság lesz.
Ha sikerrel járunk, azt is vizsgáljuk meg, az eszköz vajon feloldja a kormányzárat, illetve egyéb, rendellenes működésre utaló jeleket is tanácsos keresnünk.

Ezért ne kezdjük el otthon megszerelni a gyújtáskapcsolót

Amikor hazaérkezve az ember gyanútlanul veszi le a gyújtást, majd másnap azt tapasztalja, hogy egyszerűen nem indul az autó, az persze roppant bosszantó, mindamellett pedig azonnali segítséget igénylő jelenség.
Noha kellő rutin és több éves tapasztalat birtokában akár házilag is megoldható a javítás, ha nincsenek megfelelő szerszámaink, netán nem vagyunk tökéletesen tisztában a folyamat minden egyes elemével, végül nagyobb kárt is csinálhatunk, mint amilyen a kiindulási állapot volt.
Nem lehet eleget hangoztatni azt sem, hogy egy elromlott gyújtáskapcsolóval akár a kulcs tönkretételét is kockáztathatjuk, ha túlságosan megfeszítjük azt, ez az alkatrész pedig egy újabb autónál akár százezres tétel is lehet (ezzel szemben például egy Passat, vagy épp egy Daewoo Matiz gyári indításgátló ennél olcsóbb).
Bízzuk tehát a munkát profikra és így a lehető legrövidebb idő alatt megoldást találunk majd a problémánkra.
SOS esetben akár azonnal, még aznap kiérkezik a szerelő, és 1-2 óra alatt megoldja a teljes javítást.
Amennyiben önállóan nem jönnénk rá a gyújtáskapcsoló hibájára, úgy hibakód olvasóval a szerelő leolvassa a pontos problémát és eredeti, illetve utángyártott alkatrészekkel elvégzi a karbantartást.
Érdemes szem előtt tartani, miszerint utóbbiak is tökéletesen megfelelőek lehetnek, a működésbe semmilyen különbséget nem fogunk tapasztalni, hiszen egy ilyen gyújtáskapcsolónak épp olyan tulajdonságai vannak, mint a gyári eredetinek.
 

Tartalomjegyzék